När mer än hälften av barnen i förskolan är inte spanska, ger det en unik möjlighet för unga att snabbt bli sann världsmedborgare . Med vänner runt om i världen och chansen att börja lära sig ett nytt språk öppnar många dörrar för de små. “Peces de Colores” i Albir ta hand om barn mellan 0 och tre år. De har utbildningsprogram för barn i engelska samt … Och barns yoga kurs!

– Vi har haft personal från norska dagis besök. De gillade barnkammare, men trodde att det var obekant med tidsplanen för sådana små barn, säger general manager Lupe Sanz Espada, som är utbildad psykolog.

Kända värden på dagis i Spanien

Nya systemet

b1

När mer än hälften av barnen i förskolan är inte spanska, ger det en unik möjlighet för unga att snabbt bli sann världsmedborgare . Med vänner runt om i världen och chansen att börja lära sig ett nytt språk öppnar många dörrar för de små. “Peces de Colores” i Albir ta hand om barn mellan 0 och tre år. De har utbildningsprogram för barn i engelska samt … Och barns yoga kurs!

– Vi har haft personal från norska dagis besök. De gillade barnkammare, men trodde att det var obekant med tidsplanen för sådana små barn, säger general manager Lupe Sanz Espada, som är utbildad psykolog.

 

Peces de Colores grundades 2003. De har cirka 80 barn, av dem 60 procent icke-spansktalande föräldrar. Barnen är indelade i åldersgrupper, uppkallad efter fiskaren; den gula fisken; den gröna fisk och så vidare. Behandla grupp med barn under ett år, är bemannad med två vuxna. Den 1-2 år är indelat i två grupper, med två vuxna i varje. De största, 2-3-åringar, är indelad i tre grupper, med en vuxen på varje. Dessutom assistenter. Öppettiderna är från 07.30 till 17.30 varje dag, med olika val om att ha barn där endast en del av dagen.

– Såvitt jag vet att vi är den enda plantskola för barn under tre år i Alfaz del Pi är godkänt, säger Lupe och introducerar planer och mål.

I en plantskola för så små barn, är det viktigt att ta hand om grundläggande behov som god mat, vila och hygien. För det andra barnen lär sig att bli självständiga, som att äta och klä sig. Sist men inte minst, är att stimulera och socialisering.

– Utbildningen är till exempel med att dela tid varje dag. Vi säger namnet på varje barn, sjunga sånger och talar om vilken årstid det är. Ofta barnen har något att berätta och därmed blir vi bekanta med livet för var och en, säger hon.

Undervisning

Förutom att dela tid de bildar, teckning och målning och spelar två gånger om dagen.

– Utom när det regnar. Du ser, spansktalande föräldrar är borta när det gäller barn och väder. De är rädda för kyla och regn. Helt till skillnad från er, som klär barnen och skicka ut dem, nästan oberoende av vädret. Men utan lämpliga kläder är helt omöjligt att skicka två-åringar ur blöt torv, suckar hon och tittar på den regniga himlen. I den stora terrassen är helt korrekt torv över det och lekredskap i plast.

Alla åldersgrupper har undervisning i engelska, en eller flera förmiddagar varje vecka. De hör engelska låtar och lära barnvisor, lära sig namnen på kroppsdelar och grejer i rummet. Baby Undervisningen består mestadels i lärarens sjunga engelska låtar.

– Men om några barn sover, vaknar vi dem inte att de kommer att “uppmärksamma i klassen.” Vi anpassar detta för barnens ålder, ler Lupe.

Efter en varm lunch, gjorde att hysa köket, är det siesta. Tre eftermiddagar i veckan finns yoga för de äldre barnen. Det förekommer också principen edutainment efter. Positionerna är imitera djur, barn lär sig att andas djupt och avkoppling.

– Under dagen har vi också fri lek. Detta är viktigt för både kreativitet och socialisering, lära sig att vara med andra människor. Vi har redan några norska barn och fler är välkomna, säger Lupe och hoppas att hon har samlat gjort något för att “schema intryck.”